«Посадіть калину коло серця, щоб в душі вона цвіла» (образ калини у творах місцевих поетів)
Мета: розширити знання учнів про символічне значення калини; удосконалювати навички ідейно-художнього аналізу вибраних поезій; розвивати асоціативно-образне мислення; виховувати почуття національної свідомості, патріотизму та зацікавленості народними символами.
Обладнання та наочність: портрети поетів, ілюстрації дітей, гілка калини (намальована на ватмані), калина, тексти творів, добірка літературних матеріалів про калину, магнітофонний запис
Хід уроку:
Організація класу до роботи на уроці. Правила роботи в групах.
Мотивація навчальної діяльності. Результати опитування, яке проводили учні, для того щоб дізнатися, яких поетів знають у нашому місті.
Вступне слово вчителя.
В українців, як і в багатьох народів світу, є свої улюблені рослини-символи. Це тополя, барвінок, вишня, верба, калина. Правду каже прислів’я : «Без верби і калини нема України». Калина – найчарівніша рослина, цілющий кущ. Про неї складено багато пісень, легенд, прислів’їв, загадок. З давніх-давен вона була найулюбленішою рослиною, яка росла біля кожної хати українця. Росте калина і біля мого подвір’я. Калина, яку посадила моя мама.
Гра в асоціації.( На ватмані намальована гілка калини без ягід)
Чи можна її назвати калиною? Чому?
Я зараз роздам вам по одній ягідці і попрошу записати на цій пурпуровій намистинці, що ви собі уявляєте, коли чуєте слово «калина».(можливі відповіді – Україна, сонце, дівоча врода, батьківщина) Потім причепити ягоди до гілки.
Який можна зробити висновок?
Калина – символ вогню, сонця; неперервності життя; України, батьківщини, дівочої краси і чистоти; вічної любові, кохання, вірності; гармонії життя та природи; материнства; плодючості, нескореності, стійкості, єдності нації.
Робота над темою уроку.
Кожна група мала своє завдання, і зараз протягом 5 хвилин треба розповісти найцікавіше, а потім поставити іншим групам 1 питання. Правильна відповідь – 1 бал. Доповнення членів інших груп – 2 бали. Також продовжується оформлення інформації ( на листках А-3), а в кінці уроку вони закріплюються в один альбом.
1 група презентує калину в природі. Розповіді учнів про походження слова «калина» - від латинського, що означає в'язати або плести; про види (відомо 200 видів калини); застосування в медицині і т.д.
2 група – образ калини в усній народній творчості (легенди, прислів’я , пісні)
Слово вчителя
У творах найвідоміших українських поетів – Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки також зустрічається слово «калина». Образ калини служив їм символом високої любові, символом єднання поколінь. Т.Г.Шевченко дуже любив цей кущ і в своєму «Кобзарі» слово «калина» вжив аж 385 разів.
«Зацвіла в долині червона калина» - напам’ять
3 група. Місцеві поети Анатолій Антоненко та Володимир Пугач.
Коротко про автора. Вірш напам’ять « Калинова країна».
Який настрій поезії? Які почуття викликала ця поезія?
Які художні засоби використав поет?
Презентація книги В.Пугача «Храм душі збережи в чистоті».
Вірш «Дитячий спогад» напам’ять.
Уривки віршів, де зустрічається слово «калина» - «В обіймах рідного міста» - с.17, «Калинове намисто» - с.117, «Розгулялись вітри в полі» - с.138, «Світ казки» - с.144, «Пори року» - 146.
4 група. Алла Кисла
Презентація книги «Навчи своє серце добру»
Відомості про автора. Вірш «Летіли лелеки» - напам’ять.
Рідний краю ти мій,
Ти – праотча земля.
Я в любові тобі зізнаюся.
Я – калиновий цвіт,
Я – вечірня зоря,
Я частинкою
Всесвіту звуся.
Уривки віршів, де зустрічається слово «калина»:
«На перехресті двох століть» - с.10, «Над Десною голубою» - с.20, «Україна – в моїм серці» - с.130, «Посаджу я кущ калини» -с.145, «Багряна осінь» - с.200, «Зацвіла калина» - с.216.
Які висновки ми можемо зробити? Що запам’яталось найбільше?
Творче завдання. Учні складають сенкан, власні вірші, твори – мініатюри. (звучить запис народної пісні «Калина»). Завершення оформлення інформації.
Підсумки.
Домашнє завдання: підготуватися до зустрічі з А.Антоненком, В.Пугачем; Вивчити вірші, скласти питання для інтерв’ю .
Комментариев нет:
Отправить комментарий